Dharma onderwijs

Kyojukaimon

De poort van het geven en ontvangen van de Leefregels

Zenmeester Eihei Dogen
De grote leefregels van de Boeddha’s worden zorgvuldig nageleefd door de Boeddha’s. Boeddha’s geven ze aan Boeddha’s, Stamhouders ontvangen ze van Stamhouders. De overdracht van de Leefregels is voorbij de drie bestaanssferen van verleden, heden en toekomst. Verlichting was beschikbaar in alle tijden en is zelfs nu.

De Boeddha Shakyamuni gaf de leefregels aan Makakasho en die gaf ze weer door aan Ananda; zo behoor ik tot de 87ste generatie die ze ontving. Ik ga ze nu doorgeven aan jou om uiting te geven aan mijn dankbaarheid voor de compassie van de Boeddha’s – en ze zo de ogen van alle levende wezens te maken; dat is de betekenis van het doorgeven (transmissie) van de Levende Wijsheid van de Boeddha’s.
Ik ga de Boeddha vragen je de weg te wijzen en jij moet gemaakte fouten erkennen en de Leefregels van Harmonie ontvangen:

kyojukaimon

Alle kwaad ooit door mij begaan Komt van begin-loze onwetendheid, hebzucht en haat; Al dat kwaad werd begaan met mijn lichaam, spraak en wil; Ik geef dit nu van ganser harte toe.

Met de hulp van de Boeddha’s en Stamhouders heb je lichaam en geest gereinigd van onwetendheid en ben je zuiver geworden door de kracht van erkenning en inzicht. Nu moet je overgaan tot het aannemen van de Drie Juwelen van Boeddha, Dharma en Sangha als je toevlucht. In de Drie Juwelen zijn drie verdiensten: ten eerste de ware bron ervan, ten tweede de aanwezigheid van de Boeddha in het verleden en ten derde zijn aanwezigheid in het heden.

De hoogste Waarheid wordt het juweel van de Boeddha genoemd. Zuiverheid wordt het juweel van de Dharma genoemd en harmonie het juweel van de Sangha. Degene die de Werkelijkheid heeft waar bevonden wordt het juweel van de Boeddha genoemd en de Waarheid die door een Boeddha wordt gerealiseerd het juweel van de Dharma. Degenen die het juweel van de Dharma bestuderen worden het juweel van de Sangha genoemd.

Degene die goden en mensen de weg wijst, zowel in de hemel als in de wereld, wordt het juweel van de Boeddha genoemd. Datgene dat in de wereld en de teksten verschijnt en “goed” wordt voor anderen, wordt het juweel van de Dharma genoemd. Degene die van het lijden is bevrijd en voorbij de wereld staat, wordt het juweel van de Sangha genoemd. Als iemand daarom de Drie Juwelen ter harte neemt, kan die de Leefregels van de Boeddha’s helemaal aanvaarden: volg dus de weg van de Boeddha en betreedt geen onheilzame paden.

De Drie Zuivere Richtlijnen:
Geen kwaad doen.
Dit is het huis van alle Boeddhawetten, dit is de bron van alle Boeddhawetten.
Alleen doen wat goed is.
De Dharma van de verlichting van de Boeddha is de Dharma van alle bestaan.
Goed doen voor anderen.
Het heilige en niet-heilige voorbij, laten we onszelf en anderen (van afgescheidenheid) redden.

De Tien Grote Leefregels:
Niet doden (Het leven respecteren)
Leven kan niet worden afgesneden; het Leven van Boeddha neemt toe.
Zet het leven van Boeddha voort, doodt Boeddha niet.

Niet stelen
De geest en diens object zijn éen, de poort naar verlichting staat wijd open.
Niet hebzuchtig zijn; ethisch met sexualiteit zijn
Degene die doet, het doen en hetgeen waarmee iets gedaan wordt, zijn vlekkeloos zuiver. Daarom is er geen begeerte; het is hetzelfde als het doen van de Boeddha’s.

Geen onwaarheid spreken
Het wiel van de Dharma rolt alsmaar door en ontbreekt aan niets – maar behoeft iets; de zoete dauw bedekt de gehele wereld en daarbinnen ligt de waarheid.

Niet de wijn van de waan of drugs nemen of verhandelen
Er is niets om begoocheld over te zijn. Als we dit weten zijn we de verlichting zelve.

Niet over (de fouten van) anderen spreken
In het Boeddhisme zijn de Waarheid en alle dingen hetzelfde; dezelfde wet, dezelfde verlichting en hetzelfde gedrag.

Niet trots zijn op jezelf en op anderen neerkijken
Het is de realisatie van iedere Boeddha en elke Stamhouder dat hij hetzelfde is als de grenzeloze hemel en zo groot als het universum; wanneer zij hun ware lichaam verwerkelijken is niets daar binnen of buiten; wanneer zij hun ware lichaam verwerkelijken zijn ze nergens meer op aarde.

Niet gierig zijn met de Dharma en met bezit
Er is niets om gierig mee te zijn; een zin, een couplet, de honderd grassoorten, een Dharma, een verlichting, iedere Boeddha, elke Stamhouder.

Geen kwaad hart koesteren
Er is Waarheid noch leugen, voortgaan noch je terugtrekken; er is een schitterende zee van wolken, een eerbiedige zee van wolken.

De Drie Juwelen niet smaden
Door iets uit onszelf te doen en anderen niet na te doen, worden we een voorbeeld voor de wereld en de verdienste ervan wordt de bron van alle wijsheid: aanvaardt alles, zonder kritiek of commentaar.

Dit zijn de zestien Leefregels. Wees ontvankelijk voor wat ze schenken en ons leren; buig en neem ze aan.

Origineel: Sōtō Shū Shokyō Yōshū. Tōkyō 1984. Verzamelde soetras van de Sōtō school. Deze harmonica-editie heeft geen paginanummers.
Vertaler (Japans - Nederlands): Eerw. Meester Hakuun Barnhard
Corrector: Nanette Idzerda

© Hakuun Barnhard

is in 1981 ingewijd tot zenmonnik door eerw. meester Jiy-Kennett, en leraar in de Wolk en Water hermitage