Dharma onderwijs

Vraag en antwoord met Zenmeester Hui Hai

Vraag: Wat wordt er bedoeld met de 'Absolute Werkelijkheid zien'?

Antwoord: Het betekent dat je niets meer ziet als bestaand of niet bestaand.

Vraag: Maar wat betekent zo’n definitie nou eigenlijk precies?

Antwoord: Bestaan is een woord dat gebruikt wordt in tegenstelling tot niet bestaan, terwijl niet bestaan gebruikt wordt in tegenstelling tot bestaan. Het bestaan is alleen een geldig begrip als het niet bestaan wordt aangenomen als een geldig begrip. Evenzo, zonder het begrip van het niet bestaan heeft het begrip van het bestaan geen enkele betekenis. Deze twee zijn wederzijds afhankelijk en hebben betrekking op het rijk van geboorte en dood. Het is nu juist door focus op tegendelen te vermijden dat de werkelijke Boeddhawereld aan ons verschijnt.

buddha-3175195_1920

Vraag: Als zelfs begrippen als bestaan en niet bestaan ongeldig zijn, hoe kan dan dat van de werkelijke Boeddhawereld geldigheid hebben?

Antwoord: Alleen omdat jij erover vraagt! Als zulke vragen niet gesteld worden is het idee van een Boeddhawereld niet geldig. Waarom is dat zo? Neem nou het geval van een spiegel: als er voorwerpen voor staan weerspiegelt die ze, maar zo niet, dan weerspiegelt die niets.

Vraag: Wat betekent het ‘nooit apart van de Boeddha te zijn’?

Antwoord: Een geest hebben die bevrijd is van het komen en gaan van ideëen, waar een stilte heerst die niet wordt verstoord door vormen uit de omgeving, zodat die altijd onbewogen en wijd blijft - dit is nooit apart zijn van de Boeddha.


Bron:
Ch'an Master Hui Hai - Zen teaching of instantaneous awakening. (John Blofeld, 1998)
Vertaling Engels - Nederlands: Eerw. Hakuun.

is in 1981 ingewijd tot zenmonnik door eerw. meester Jiy-Kennett, en leraar in de Wolk en Water hermitage